Verplichte elektronische facturatie voor artsen en tandartsen

door | sep 8, 2025 | Nieuws

Sinds 1 september 2025 zijn artsen en tandartsen verplicht hun facturen uitsluitend elektronisch aan de ziekenfondsen door te sturen.

Deze verplichting geldt voor alle ambulante prestaties, zowel binnen het systeem van de derdebetaler (eFact) als buiten dit systeem (eAttest).

Het belangrijkste doel van deze maatregel is het verkleinen van de kans op fouten en het vereenvoudigen van de administratieve opvolging. Ze geldt voor alle huisartsen, specialisten, ook zij die in opleiding zijn, evenals voor algemene en gespecialiseerde tandartsen.

Voor oudere zorgverleners is een uitzondering voorzien: artsen die op 1 januari 2023 minstens 67 jaar waren en tandartsen die op 1 januari 2024 minstens 63 jaar waren, mogen nog steeds gebruikmaken van papieren facturatie.

In de praktijk maakt de arts of tandarts zijn elektronische factuur aan via zijn professioneel softwarepakket en overhandigt vervolgens een bewijsdocument aan de patiënt, hetzij op papier, hetzij via de eBox, mits de patiënt hiermee akkoord gaat.