Uw professionele ruimte moderniseren

26/02/2025 | Gezondheidsprofessionals, Nieuws

Informatie bestemd voor eerstelijnsprofessionals zonder specifieke software.

Het vernieuwde professionele platform van de Brussels en Waalse Gezondheidsnetwerken na meer dan 10 jaar

Na begin dit jaar een nieuwe versie van het portaal voor patiënten te hebben gelanceerd, moderniseren de Waalse en Brussels Gezondheidsnetwerken nu ook hun professionele ruimte. Dit platform is bedoeld voor zorgverleners die nog niet over een gekoppeld softwarepakket beschikken.

Al meer dan 10 jaar faciliteren deze elektronische platformen de uitwisseling van gezondheidsgegevens, met als doel de samenwerking tussen alle zorgverleners te bevorderen en zo de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Het uiteindelijke doel is dat alle zorgverleners zich rechtstreeks kunnen verbinden via een softwarepakket waarin de functionaliteiten van de gezondheidsnetwerken zijn geïntegreerd. Dit zorgt voor een gecentraliseerd en vlot beheer van de opvolging van hun patiënten binnen één enkel instrument. Voor degenen die nog niet over dergelijke software beschikken – of wiens software momenteel wordt verbeterd – biedt de professionele ruimte van de netwerken een alternatief. Dit garandeert hen continue toegang tot essentiële informatie en de mogelijkheid om actief deel te nemen aan de uitwisseling van gezondheidsgegevens, mits zij aan de voorwaarden voldoen[1].

Wat is er nieuw in deze professionele ruimte?

Via dit portaal kunt u onder andere:

    • Uw patiëntenlijst raadplegen en toegang krijgen tot hun dossier
    • Beschikbare medische documenten of gegevens van uw patiënten inzien
    • Het dossier van uw patiënten aanvullen (documenten toevoegen, het multidisciplinair dossier bijwerken of het vaccinatieregister aanvullen)
    • Patiënten toevoegen (indien nodig hun toestemming registreren en een therapeutische link met hen vastleggen)
    • Therapeutische links en toegangsrechten beheren namens uw patiënten, op hun expliciete verzoek
    • Uw profiel raadplegen of bijwerken

Wat biedt het nieuwe ontwerp van de professionele ruimte?

    • Een gemoderniseerde interface voor een intuïtievere en vlottere navigatie
    • Verbeterde ergonomie om gemakkelijker toegang te krijgen tot essentiële informatie
    • Een geoptimaliseerde gebruikerservaring met beter toegankelijke functionaliteiten die zijn afgestemd op de behoeften van zorgprofessionals

Met deze herontwikkeling versterken de twee gezondheidsnetwerken hun inzet voor een efficiënte en soepele samenwerking tussen alle actoren in de medische sector, wat de continuïteit van de zorg voor patiënten ten goede komt.

De voordelen van het digitaal delen van patiëntendossiers via de gezondheidsnetwerken

De Gezondheidsnetwerken stellen zorgverleners in staat om voor eenzelfde patiënt geautomatiseerde gezondheidsdocumenten uit te wisselen (SumEHR-gezondheidsrapport, testresultaten, medische verslagen, brieven, enz.).

Dit vergemakkelijkt de zorgverlening door:

    • Een globaal overzicht van de medische geschiedenis van de patiënt
    • Directe en beveiligde toegang, 24/7
    • Een betere samenwerking tussen zorgverleners
    • Ondersteuning bij diagnoses (zonder deze te vervangen)

Een fundamenteel principe blijft echter behouden: toegang tot gegevens is alleen toegestaan binnen het kader van de continuïteit van zorg.

Discrete productielancering: log in via de onderstaande knop. Voor vragen of feedback nodigen wij u uit om contact met ons op te nemen via het volgende adres: info@abrumet.be.

[1] Om gebruik te maken van de diensten van de gezondheidsnetwerken, moet u zich inschrijven en ons privacyreglement accepteren: Inschrijving in Brussel 

Patiënten moeten ook geïnformeerde toestemming hebben gegeven en er moet een therapeutische relatie met hen zijn opgebouwd. De toegang wordt ook bepaald volgens de behoeften van elk beroep.