Gedeeld gezondheidsdossier : quésako ?

Ik blijf op de hoogte

Gedeeld gezondheidsdossier: alles in één klik!

Info over het gedeelde gezondheids-dossier

De drie toegangsvoorwaarden

Mijn gevolg kan een rol spelen

Hulpmiddelen om u te helpen

Digitale technologie in dienst van de patiënt

Info over het gedeelde gezondheidsdossier

Wat is het gedeelde gezondheidsdossier?

Het is een set documenten die uw zorgverleners besluiten te delen omdat ze noodzakelijk en relevant zijn voor een betere zorgverlening voor uw gezondheid.

Eén van deze documenten is het Samenvatting Gezondheidsdossier (SumEHR genoemd door zorgverleners). Dit is een belangrijk document om een overzicht te krijgen van uw gezondheidstoestand.

Deze uitwisseling van informatie tussen uw zorgverleners is alleen mogelijk als u uw toestemming hebt gegeven voor het delen van uw gezondheidsgegevens.

Hoe kan ik er toegang toe krijgen?

Om toegang te krijgen tot uw gedeelde gezondheidsdossier, moet u verbinding maken met het Brussels Gezondheidsnetwerk.
Connexion patiënt
Dit kan op twee manieren:

Door in te loggen, geeft u alle zorgverleners die u behandelen toestemming om snel en veilig uw medische gegevens en medische voorgeschiedenis te raadplegen en te publiceren. Ook kunt u zelf toegang krijgen tot uw gezondheidsdossier.

Wat kan ik doen in mijn dossier?

Het Brussels Gezondheidsnetwerk geeft patiënten veel controle over hun portaal.

U kunt :

  • De lijst met gedeelde documenten en hun inhoud raadplegen (als de auteur van het document toegang heeft verleend)
  • Uw samenvattend gezondheidsdossier (SumEHR), opgesteld door uw huisarts, raadplegen
  • De toegang tot uw documenten controleren en beheren
  • Uw therapeutische relaties beheren
  • Een vertrouwde ondersteunende persoon registreren
  • Registreren als wettelijke voogd voor kinderen jonger dan 12 jaar

Toegangsvoorwaarden

Er zijn drie voorwaarden voor de zorgverleners die u behandelen om online toegang te krijgen tot uw gezondheidsgegevens. Als aan één van deze voorwaarden niet wordt voldaan, heeft de zorgverlener geen toegang tot uw gegevens. Lees hier meer.

1. Toestemming

Geïnformeerde toestemming is de toestemming die u, als patiënt, geeft voor het principe van het delen van gezondheidsgegevens tussen de verschillende zorgverleners die u behandelen (via gezondheidsnetwerken).

Het is gratis en nationaal. U kunt uw toestemming geven via: uw huisarts, apotheek, ziekenhuis, het portaal van het Brussels Gezondheidsnetwerk, enz.

U kunt het op elk moment weer intrekken. Op dezelfde manier als u hem hebt gegeven.

2. Therapeutische relaties

Een “therapeutische link” wordt gecreëerd wanneer er contact is tussen een patiënt en een zorgverlener (huisarts, specialist, apotheker, fysiotherapeut, verpleegkundige, verloskundige, tandarts, paramedicus, enz.) Deze therapeutische link wordt tijdens uw consult rechtstreeks door de zorgverlener via hun software gecreëerd.

Dit betekent dat de arts op het werk, uw ziekenfonds of uw verzekeringsmaatschappij geen toegang heeft tot uw gezondheidsgegevens.

De duur van de therapeutische link varieert afhankelijk van de context van uw behandeling en het type relatie dat u met de zorgverlener hebt.

    3. De toegangsmatrix

    Afhankelijk van hun toegangsrechten heeft elke categorie van professionals toegang tot bepaalde gedeelde gegevens. De toegangsregels variëren afhankelijk van de professionals die uw gegevens raadplegen.

    Meer informatie

    Mijn gevolg kan een rol spelen

    Een vertrouwenspersoon registreren

    Als u het moeilijk vindt om uw gezondheidsdossier te beheren door een verlies aan autonomie, kunt u één of meer vertrouwde ondersteunende personen aanwijzen. Deze persoon heeft toegang tot uw gedeelde medische dossier en kan het beheren. U bent echter de enige die beslissingen over uw gezondheid kan nemen.

    Registreer mij als de wettelijke voogd van mijn kind

    Als ouder kunt u zich bij onze administratie registreren als de wettelijk verantwoordelijke persoon voor toegang tot de gezondheidsgegevens van uw kind(eren) jonger dan 12 jaar. Hetzelfde geldt als u verantwoordelijk bent voor een patiënt, minderjarig of volwassen, die niet in staat is om zijn of haar rechten kenbaar te maken.

    Hulpmiddelen om u te helpen

    Infografieken

    Videos

    Brochures

    Andere hulpmiddelen om u te helpen

    Digitale technologie in dienst van de patiënt

    Mijn gezondheids-documenten via regionale gezondheidsnetwerken

    Mijn voorschriften en medicatieschema

    Mijn elektronische zorgcertificaten voor mijn ziekenfonds

    Rechtstreeks door uw arts verzonden via eAttest. Uw arts geeft u een papieren of elektronisch (eBox) ontvangstbewijs (niet te versturen).

    Mijn arbeidsongeschiktheidsattesten voor mijn ziekenfonds

    Rechtstreeks door uw arts verzonden via Mult-eMediatt