Patiënt

Itsme aanmelden EID aanmelden

Zorgverstrekker

Itsme aanmelden EID aanmelden

Technische vragen

Ik meld me aan

Technische vereisten

MAC OS

Mac-gebruikers dienen gebruik te maken van het pdf formulier en dit per e-mail of per post​ terug te sturen.

WINDOWS

  1. Bij voorkeur Internet Explorer (minstens versie 7) gebruiken.
  2. Beschikken over een elektronische identiteitskaart (eID) en de bijbehorende pincode (geheime code).
  3. Beschikken over een elektronische kaartlezer en de eID-software installeren.
    Alleen de versies 3.5.X of hoger zijn compatibel met de applicaties die een aansluiting op het Brussels Gezondheidsnetwerk mogelijk maken. Als u over een oude versie beschikt, installeer dan de laatste versie op uw computer.
  4. Java installeren of updaten (minstens v6.26) Klik hier om de installatie van Java op uw computer te controleren.
  5. Beschikken over een recent programma waarmee u documenten in pdf-formaat kunt lezen (bijv.: Adobe Acrobat Reader).

 

Specificiteiten in verband met Mac-gebruikers

Momenteel moeten artsen of patiënten die Mac gebruiken, gebruikmaken van het pdf-formulier om zich op het Brussels Gezondheidsnetwerk in te schrijven. Ouders die hun kinderen of een vertrouwenspersoon wensen in te schrijven, dienen het pdf-formulier te gebruiken. Stuur deze formulieren terug naar de administratieve dienst van Abrumet.

Zodra u bent ingeschreven, kunt u met uw Mac inloggen op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk.

  • Als u Firefox gebruikt, is een add-on nodig om de eID te gebruiken.
  • De browser Chrome kan ook worden gebruikt.
  • Safari en Opera zijn echter momenteel niet compatibel met de eID.

Artsen opgelet: hoewel u Firefox en Chrome kunt gebruiken om toegang te krijgen tot het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk en de verschillende functionaliteiten ervan, werkt de applicatie voor het inschrijven van patiënten niet in deze browsers. Het is dan ook eenvoudiger om uw EMD-software te gebruiken om uw patiënten in te schrijven.

SSL – Certificaat

Om op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk in te loggen, dient u vooraf te zijn ingeschreven en met uw eID te zijn geauthenticeerd.

Als u een foutmelding krijgt waarin het SSL-certificaat wordt vermeld, gelieve dan de volgende punten een voor een te controleren:

  1.  U heeft de officiële eID-software geïnstalleerd.
  2. U heeft uw eID-kaartlezer aangesloten en uw identiteitskaart ingevoerd voordat u op de knop ‘Reeds ingeschreven?’ heeft gedrukt.
  3. Uw identiteitskaart is nog geldig. Lees de andere problemen in verband met de elektronische identiteitskaart.
  4. U gebruikt Internet Explorer versie 7 of hoger of een andere compatibele browser.

Als u deze melding krijgt, maak dan uw SSL-cache leeg voordat u het opnieuw probeert:

  • Voor Internet Explorer: “Internetopties” > tabblad “inhoud” > “SSL-cache wissen”.
  •  U kunt ook al uw openstaande Internet Explorer​ vensters sluiten en daarna opnieuw proberen om op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk in te loggen.

Internet browsers

U kunt niet met alle beschikbare Internet browsers inloggen op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk. Om in te loggen wordt er een beveiligde identificatie uitgevoerd. Hiervoor moet de elektronische identiteitskaart worden gelezen en de pincode worden ingevoerd. Dit is iets wat niet in alle browsers kan of waarvoor een aparte installatie nodig is.

Wanneer u inlogt op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk wordt de browser die u gebruikt gedetecteerd. Hieronder vindt u de nauwkeurige aanwijzingen voor elke Internetbrowser.

Internet Explorer

Met Internet Explorer is het gebruik van een beveiligde toegang via SSL mogelijk. Als u ondanks alles toch een foutmelding krijgt bij het inloggen:

  • controleer of javaruntime mag worden uitgevoerd. Als uw beveiligingsinstellingen erg hoog zijn, wordt boven- of onderaan het venster een bericht weergegeven waarin uw toestemming voor de uitvoering wordt gevraagd.
  • maak de SSL-cache van de browser leeg. Deze bevat misschien eerdere gegevens die niet geldig zijn voor de toegang tot het Brussels Gezondheidsnetwerk
    • door naar “Extra (of het wieltje)” te gaan > Internetopties > tabblad Inhoud > SSL-cache leegmaken.
    • Sluit al uw openstaande Internet Explorer​vensters en probeer daarna opnieuw op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk in te loggen

Firefox

Als u Firefox gebruikt, is een add-on nodig om de eID te gebruiken.

Ga om deze te installeren naar het menu van Firefox > Add-ons > Extensies.

Twee opties:

  • de door de FEDICT ontwikkelde module eID België is al geïdentificeerd maar moet worden geactiveerd,
  • de add-on komt niet voor in de lijst en u kunt hem opzoeken en toevoegen. Start Firefox na de installatie opnieuw op voordat u probeert in te loggen op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk.

Artsen opgelet: hoewel u Firefox kunt gebruiken om toegang te krijgen tot uw beveiligde ruimte en de verschillende functionaliteiten ervan, werkt de applicatie voor het inschrijven van patiënten niet in deze browser.

Chrome

Chrome kan ook worden gebruikt op voorwaarde dat u de startinstelling van deze browser wijzigt.

U dient de snelkoppeling te wijzigen waarmee Chrome wordt opgestart.

Klik met de rechtermuisknop op het Chrome-pictogram op het bureaublad en kies “Eigenschappen”. In dit venster moet u aan het doeladres ‘ –use-system-ssl’ toevoegen: xxxxx\\Google\\Chrome\\Application\\chrome.exe –use-system-ssl. Let op dat u voor de eerste twee streepjes een spatie invoegt.

Artsen opgelet: hoewel u Chrome kunt gebruiken om toegang te krijgen tot uw beveiligde ruimte en de verschillende functionaliteiten ervan, werkt de applicatie voor het inschrijven van patiënten niet in deze browser.

Safari en Opera

Deze twee browsers zijn momenteel niet compatibel met de eID. Daarom kunt u niet met deze browsers op het platform van het Brussels Gezondheidsnetwerk inloggen.

Voor meer hulp bij het gebruik van uw eID met de verschillende browsers, kunt u de FAQ pagina van eID Belgium (FEDICT) raadplegen.

Niet actieve inschrijving

U probeert zich in te schrijven op het Brussels Gezondheidsnetwerk maar de applicatie start niet correct op.

In Windows

  • U ziet onderaan uw scherm een bericht verschijnen met de vraag of u de applicatie ‘launch.jnlp’ wenst te openen/opslaan.
  • Klik op document ‘openen’ of ‘opslaan’. Een tweede bericht verschijnt. ​

Dit probleem wordt veroorzaakt door het feit dat Java nog niet of niet correct is geïnstalleerd. Download nadat u de vorige versie van Java volledig heeft gede-installeerd de nieuwe versie ervan en zorg ervoor dat de Java Runtime actief is.

In Mac  

  • Als Java niet is geïnstalleerd, krijgt u een informatiescherm over de Java Runtime Environment. Als u op OK klikt, gebeurt er niets aangezien dit scherm u enkel een informatie geeft.
  • Om Java te downloaden, klikt u op “Meer weten” waarna u naar de juiste plek wordt doorgelinkt. Probeer na de installatie van Java opnieuw om u in te schrijven.
Share This