Functionaliteiten

Ik blijf op de hoogte / Mijn gedeeld gezondheidsdossier

Wat kan ik doen in mijn gedeeld gezondheidsdossier?

Tabblad “Gezondheidsdossier”

Raadpleeg uw gezondheidsdocumenten

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart.
  3. Klik op het tabblad “Gezondheidsdossier”.
  4. Klik op de tegel “Alle documenten”.

Als u geen documenten ziet in uw gedeeld gezondheidsdossier, betekent dit dat er sinds het geven van uw toestemming nog geen documenten gepubliceerd zijn. Bespreek dit gerust met uw zorgverleners.

Raadpleeg uw gezondheids­samenvatting (SumEHR)

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart.
  3. Klik op het tabblad “Gezondheidsdossier”.
  4. Klik op de tegel “SumEHR”.

Sinds 15 januari 2019 hebt u standaard toegang tot de inhoud van uw gezondheidssamenvatting (SumEHR = Summarized Electronic Health Record) die gedeeld werd door uw huisarts, tenzij deze de toegangsinstellingen heeft aangepast.

Deze medische samenvatting voor noodgevallen bevat, zoals de naam al aangeeft, een overzicht van uw elektronisch gezondheidsdossier. Ze omvat bijvoorbeeld:

  • Allergieën

  • Vaccinatiegegevens

  • Actuele medicatie

  • Medicatie die vermeden moet worden

  • Sociale factoren

  • Eventuele familiale voorgeschiedenis

  • Contactpersoon in geval van nood

  • Wilsverklaringen van de patiënt

  • enz.

Bekijk de toegang tot een document

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart
  3. Klik op het tabblad “Gezondheidsdossier”
  4. Klik op de tegel “Alle documenten”
  5. Kies het document waarvan u de toegang wilt bekijken
  6. Klik op het ‘boek’ pictogram rechts ervan

Beheer de toegang tot een document

U kunt ook de toegang van een zorgverlener tot bepaalde documenten in uw gedeeld gezondheidsdossier beperken. Deze privacyoptie beperkt sterk de toegang voor iedereen die betrokken kan zijn bij uw zorg (bv. wachtdokters, spoedartsen, enz.). Gebruik deze functie alleen voor zeer gevoelige documenten.

Om de toegang tot een specifiek document te beperken:

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”

  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart

  3. Klik op het tabblad “Gezondheidsdossier”

  4. Klik op de tegel “Alle documenten”

  5. Kies het document waarvan u de toegang wilt beheren

  6. Klik op het ‘tandwiel’ icoon rechts ervan

Of vul het pdf-formulier in en stuur het naar info@abrumet.be

Tabblad “Zorgteam”

Voeg een toegangsautorisatie toe

De zorgverleners die u consulteert, maken zelf een therapeutische band met u aan via hun software. We herinneren eraan dat deze “therapeutische relatie” moet kunnen worden bewezen: dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u uw elektronische identiteitskaart geeft aan de opnamebalie van een ziekenhuis, aan een zorgverlener of aan een apotheker.

U kunt ze ook zelf toevoegen:

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”

  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart

  3. Klik op het tabblad “Zorgteam”

  4. Klik op de knop “Een zorgrelatie toevoegen”

  5. Kies het beroep van de betreffende zorgverlener

  6. Voer de naam in van de zorgverlener die u wilt toevoegen (wacht tot de lijst verschijnt om te selecteren)

  7. Kies het type therapeutische relatie

Of vul het pdf-formulier in en stuur het naar info@abrumet.be 

Blokkeer de toegang van een zorgverlener

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart
  3. Klik op het tabblad “Zorgteam”
  4. Klik op de knop “Sluit een zorgverlener uit”
  5. Kies het beroep van de betreffende zorgverlener
  6. Voer de naam in van de zorgverlener die u wilt toevoegen (wacht tot de lijst verschijnt om te selecteren)

Of vul het pdf-formulier in en stuur het naar info@abrumet.be

Vanaf het moment dat u een therapeutische band verwijdert, heeft de zorgverlener geen toegang meer tot uw gegevens via de gezondheidsnetwerken. Als u deze persoon permanent de toegang wilt ontzeggen, moet u hem of haar uitsluiten.

Tabblad “Omgeving”

Voeg een persoon toe waarvoor ik wettelijk verantwoordelijke ben

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart
  3. Klik op het tabblad “Omgeving”
  4. Klik op de knop “Mij toevoegen als wettelijk verantwoordelijke persoon”
  5. Download het pdf-formulier
  6. Vul het in en onderteken het
  7. Stuur het formulier samen met een recto-verso kopie van uw identiteitskaart en die van uw kind naar info@abrumet.be 

Voeg een vertrouwenspersoon toe

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart
  3. Klik op het tabblad “Omgeving”
  4. Klik op de knop « Een vertrouwenspersoon toevoegen »
  5. Voer het rijksregisternummer en het identiteitskaartnummer in van de gewenste persoon

Tabblad “Geschiedenis toegang”

Bekijk de toegangslog van uw documenten

Alle toegang tot uw gegevens wordt geregistreerd. Alleen zorgverleners met een geldige therapeutische relatie met u hebben toegang tot uw medische gegevens. Het is echter mogelijk dat u niet persoonlijk alle betrokken personen kent, vooral wanneer u in een ziekenhuisomgeving door een team wordt verzorgd.

Om de toegangslog van uw gedeeld gezondheidsdossier te bekijken:

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart
  3. Klik op het tabblad “Geschiedenis toegang”

Of vul het pdf-formulier in en stuur het naar info@abrumet.be

Verwijder de verwijzing van een document

Het verwijderen van een medisch document uit uw gedeeld gezondheidsdossier wordt ook wel het derefereren of het verwijderen van de verwijzing van dat gezondheidsdocument genoemd.

Het verwijderen van een medisch document betekent niet dat het niet meer bestaat, het is alleen niet langer toegankelijk voor zorgverleners die uw gedeeld gezondheidsdossier raadplegen.

Dit document blijft wel bestaan op de server van de instelling die het document heeft aangemaakt, maar kan niet langer via de gezondheidsnetwerken worden geraadpleegd.

Om een verzoek tot verwijdering van de verwijzing van een document in te dienen:

Tabblad “Toestemming”

Trek uw toestemming in

  1. Log in op het Brussels Gezondheidsnetwerk door te klikken op de knop “Patiënt”
  2. Authenticeer uzelf met itsme of uw eID-kaart
  3. Klik op het tabblad « Toestemming »
  4. Klik op « Mijn toestemming intrekken »

Partners

Het Brussels Gezondheidsnetwerk verenigt alle openbare en privéziekenhuizen in Brussel, evenals de Nederlandstalige en Franstalige huisartsenverenigingen in Brussel (FAMGB en BHAK). Wij zijn de ideale partner voor elk project dat te maken heeft met e-gezondheid in het Brussels gewest.