Mijn documenten

Ik blijf op de hoogte / Mijn gedeeld gezondheidsdossier

Welke gegevens worden gedeeld ?

Op het Brussels Gezondheidsnetwerk vindt u documenten gepubliceerd door :

  • Zorgverleners
    • Consultatieverslagen
    • Medicatieschema’s
    • Open medicatie voorschriften
    • Gedeelde dagboeknotities
    • Gezondheidssamenvatting (SumEHR, alleen publiceerbaar en aanpasbaar door de huisarts)

  • Ziekenhuizen
    • Laboratoriumresultaten
    • Rapporten van ziekenhuizen
    • Consultatie rapporten
    • Beeldvormingsrapporten
  • Laboratoria
    • Testresultaten (bloedonderzoek, analyses, enz.)

Meer info…

  • Al deze documenten moeten worden gevalideerd om gepubliceerd en gedeeld te worden; zonder deze fase, blijft het document in ‘Draft’ modus staan en wordt het niet gedeeld.

  • Huisartsen delen niet het volledige patiëntendossier. Ze publiceren enkel de informatie die relevant is voor de continuïteit van de zorg, via de gezondheidssamenvatting (SumEHR).
  • Elke ziekenhuisinstelling of zorgverlener beslist zelf welke informatie ze via het Brussels Gezondheidsnetwerk publiceren, maar blijft verplicht om de privacy van de patiënt te respecteren.
    Als u niet wenst dat bepaalde informatie gedeeld wordt, kunt u de zorgverlener vragen om dit niet te publiceren.
    U kunt achteraf ook zelf kiezen om een specifiek document onzichtbaar te maken.
  • De medische documenten van de patiënten waarnaar op het Brussels Gezondheidsnetwerkwordt verwezen, kunnen door alle Brusselse ziekenhuizen worden geraadpleegd. 

Waarom zie ik bepaalde documenten niet in mijn gedeeld medisch dossier?

Als bepaalde documenten ontbreken in uw gedeeld medisch dossier, kan dat verschillende redenen hebben:

  • De zorgverlener die u hebt geraadpleegd, is niet aangesloten bij het Brusselse Gezondheidsnetwerk.
  • Het document dat u zoekt, dateert van voor uw inschrijving bij het Brusselse Gezondheidsnetwerk.
  • De zorgverlener die u hebt geraadpleegd, heeft het document nog niet (of nog niet) gepubliceerd.

Neem rechtstreeks contact op met de auteur van het document voor meer informatie.

Waarom zie ik bepaalde documenten maar kan ik ze niet openen?

Elke zorginstelling en zorgverlener mag zelf bepalen hoe toegankelijk het document moet zijn. Er zijn verschillende niveaus:

    • “Toegankelijk vanaf de…” = uw document is toegankelijk vanaf de aangegeven datum.
    • “Vrijgeefbaar door de auteur van het document” = alleen de auteur van het document kan u toegang verlenen.
    • “Vrijgeefbaar door de behandelend arts” = voor bepaalde gevoelige documenten moet u uw arts persoonlijk gezien hebben voordat toegang wordt verleend.
    • “Toegang niet verleend door het ziekenhuis” = sommige ziekenhuizen verlenen geen toegang tot documenten die gepubliceerd zijn voor de openingsdatum “Toegang voor patiënten” (documenten zijn ouder dan deze datum).

Focus op het Gezondheidssamenvatting (SumEHR)

Een Summarized Electronic Health Record (SumEHR) ,om volledig te zijn, is de gezondheidssamenvatting die door de huisarts is opgesteld.

Zoals de naam het zegt, is dit een samenvatting van uw gezondheidstoestand. Deze bevat onder andere:

  • Allergieën,
  • Te vermijden medicatie,
  • Sociale factoren, enz.

De huisarts zal ook de vaccinatiegegevens, eventuele familiegeschiedenis, actieve en passieve gezondheidselementen, actieve medicatie, contactpersoon in noodgevallen, wensen van de patiënt, enzovoort registreren.

> Voor meer informatie over de SumEHR